88ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

επικοινωνήστε μαζί μας mail@88dim-thess.thess.sch.gr

τα Ρω του έρωτα

28 Οκτωβρίου

διατροφή και υγεία

διατροφή

ελιά

εποχές

η ζωή στα σπήλαια

Θεσσαλονίκη - η πόλη μου

ο τόπος μου

οίνος

το παλιό σχολείο

Χριστούγεννα

  ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ                 (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)

 ΤΑΞΗ: Γ΄

 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Παρασκευή Παναγιωτίδου, Ελένη Πάσχου

 ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ

Οι μαθητές/τριες:

  • Να γνωρίσουν μέσα από το ερευνητικό ταξίδι το αληθινό νόημα της μεγάλης γιορτής που χώρισε την ιστορία στα δύο.
  • Να πλησιάσουν πολιτιστικά τα παιδιά με διαφορετική εθνικότητα ή ιθαγένεια μέσα από τη βίωση του ειρηνοφόρου μηνύματος που έφερε η γέννηση του Χριστού.

·        Να έρθουν σε άμεση επαφή με την παράδοση του τόπου τους και να συνειδητοποιήσουν την αξία της μέσα στη σύγχρονη ζωή.                                            

  • Να μάθουν να ζουν την αλήθεια και το κεντρικό νόημα των εορτών και όχι μόνο το περίβλημα τους.
  • Να καταλάβουν και να αποδεχτούν ότι ο διαφορετικός τρόπος που οι ομάδες των ανθρώπων βιώνουν και εκφράζουν  την πίστη τους ή τα πιστεύω τους, πρέπει να είναι σεβαστός.

 

ΔΡΑΣΕΙΣ:

Γλωσσικά παιχνίδια

Παίχτηκαν γλωσσικά παιχνίδια, ομαδικά και ατομικά, με οδηγό τη λέξη ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ (ακροστιχίδα, οικογένεια λέξεων, μικρές ιστορίες βασισμένες σε διώνυμα που βγήκαν από εργασία τύπου “πέτρα στη λίμνη”).

 Χριστουγεννιάτικες ιστορίες

Ο δάσκαλος/α και τα παιδιά έφεραν στην τάξη βιβλία με χριστουγεννιάτικες ιστορίες και παραμύθια (Χριστουγεννιάτικες ιστορίες της  Άλκης Γουλιμή, Το ελατάκι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, Όλα έτοιμα για τα Χριστούγεννα των Nele Moost και Annet Rudolph, Το αστεράκι που έτρεχε να συναντήσει τα Χριστούγεννα της Κατερίνας Αναγνώστου,  Ώρα καλικάντζαρων του Μερκούριου Αυτζή, Η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα του Ευγένιου Τριβιζά, Οι τάρανδοι του Αι-Βασίλη, Οι νάνοι των Χριστουγέννων συναχώθηκαν των Αγγέλικα Γκλιτς και Γκίζελα Ντιρ, Με αγάπη από τον Αι-Βασίλη, Με τους  ήρωες του ονείρου του Ζ. Μπάρι, Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι του  Ευγένιου Τριβιζά, Καλά Χριστούγεννα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν κ.ά.). Τα βιβλία διαβάστηκαν από τα παιδιά με αλληλοδιαδοχική ανάγνωση και κάποια μέρη τους δραματοποιήθηκαν. Τα παιδιά έγραψαν ομαδικά τη δική τους “Χριστουγεννιάτικη ιστορία”. 

Σε επόμενο δίωρο έγινε καταγραφή των βιβλίων με τον τίτλο και το συγγραφέα τους .

Ποίηση και ζωγραφική

Ο δάσκαλος/α και τα παιδιά έφεραν στην τάξη ποιήματα που γράφτηκαν για τη γιορτή των Χριστουγέννων. Τα παιδιά διάβασαν τα ποιήματα στις ομάδες τους, διάλεξαν ένα από αυτά, το απάγγειλαν στην τάξη, το έγραψαν στο τετράδιό τους και στη συνέχεια το διακόσμησαν με όμορφες ζωγραφιές.

Ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων - Κάλαντα

Τα παιδιά συγκέντρωσαν ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων (το χριστουγεννιάτικο καραβάκι, το τραπέζι των Χριστουγέννων κ.ά.)  που βρήκαν σε βιβλία ή τα διηγήθηκαν οι μεγαλύτεροι (γονείς, παππούδες). Κάποια  παιδιά έφεραν πληροφορίες από το Διαδίκτυο. Συζητήθηκαν στην τάξη, ταξινομήθηκαν και γράφτηκαν στο τετράδιο. Σε κάποια έθιμα έγινε δραματοποίηση.

Ακούστηκαν από κασέτες κάλαντα ποντιακά, θρακιώτικα, μακεδονίτικα.  

Οι Άγιοι Τόποι              

Πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα τους τόπους όπου συνέβησαν τα γεγονότα της ΓέννησηΣ του Χριστού και εντοπίστηκαν στο χάρτη της Παλαιστίνης. Αναλύθηκε από το δάσκαλο/α η πολιτική και κοινωνική κατάσταση της Παλαιστίνης (σύνδεση της έλευσης του Σωτήρα με τις ανάγκες και τη δίψα του κόσμου). Στο τέλος δόθηκε από το δάσκαλο/α ένα μικρό κείμενο και γράφτηκε από τα παιδιά στο τετράδιο.

Ευχές

Τα παιδιά έφεραν στο σχολείο χριστουγεννιάτικες κάρτες  γραμμένες με χειρόγραφες ευχές. Διαβάστηκαν και συζητήθηκε το νόημα των ευχών. Κάθε ομάδα (ή κάθε παιδί), επέλεξε τη δική της ευχή που γράφτηκε σε κάρτα που δημιούργησαν τα παιδιά με χρωματιστά  χαρτόνια, πούλιες, χρυσόσκονη, χριστουγεννιάτικες παραστάσεις  είτε αυτοσχέδιες είτε παρμένες από διαφημιστικά φυλλάδια και χαρτιά  περιτυλίγματος (κολάζ).                                           

Το αστέρι των Χριστουγέννων

Με αφορμή κείμενα του περ. “Προς τη Νίκη” που περιείχε αφιέρωμα στο αστέρι των Χριστουγέννων, τα παιδιά επέλεξαν και έγραψαν μια παράγραφο που εξηγούσε την προέλευσή του σύμφωνα με την άποψη του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Η συζήτηση γύρω από τους Μάγους έγινε αφορμή να αναδειχθεί η διαφορά μεταξύ αστρονομίας, που είναι επιστήμη, και της αστρολογίας.

Ο ιερέας της ενορίας                                                               

Μετά από πρόσκληση των δασκάλων ήρθε στο σχολείο ο ιερέας της ενορίας και μίλησε στα παιδιά για το νόημα της γιορτής των Χριστουγέννων και για τον τρόπο που η γέννηση αυτή χώρισε την ιστορία στα δύο ( π.Χ, μ.Χ ). Στη συνέχεια τα παιδιά έγραψαν ό,τι τους έκανε εντύπωση από αυτά που είχαν ακούσει.

Χριστουγεννιάτικα στολίδια

Τα παιδιά κατασκεύασαν χριστουγεννιάτικα στολίδια από χρυσοχάρτονα κι άλλα υλικά και στόλισαν την τάξη τους.

Περιήγηση στην πόλη

Στην τελευταία φάση του προγράμματος -που έγινε στις 23 Δεκεμβρίου- πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη επίσκεψη-περιήγηση σε μέρη της πόλης όπου είχαν στηθεί χριστουγεννιάτικες παραστάσεις. Τα παιδιά περιοδεύοντας με λεωφορείο σε μεγάλους δρόμους της πόλης θαύμασαν και αυθόρμητα είπαν ή κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Έγινε μια μεγάλη στάση στην πλατεία Αριστοτέλους και προσεκτική παρατήρηση των παραστάσεων και του διάκοσμου που υπήρχε εκεί.

Χριστουγεννιάτικη γιορτή

Όλα τα παιδιά συμμετείχαν στη μεγάλη του σχολείου.

Γράμματα στον Άγιο Βασίλη

Γράφτηκαν γράμματα στον Άγιο Βασίλη και παρουσιάστηκαν θεατρικοποιημένα.

Τα Χριστούγεννα στον Κόσμο

Πραγματοποιήθηκε θεατρικό δρώμενο στην αγγλική γλώσσα (με Χριστουγεννιάτικα τραγούδια και ευχές απ’ όλο τον κόσμο).

(κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)