88ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

επικοινωνήστε μαζί μας mail@88dim-thess.thess.sch.gr

τα Ρω του έρωτα

28 Οκτωβρίου

διατροφή και υγεία

διατροφή

ελιά

εποχές

η ζωή στα σπήλαια

Θεσσαλονίκη - η πόλη μου

ο τόπος μου

οίνος

το παλιό σχολείο

Χριστούγεννα

 

Η ζωή στα σπήλαια         (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)

 

ΤΑΞΗ: Γ’

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Δομνίκη Νικολοπούλου

                                                                                   Σόνια Μωυσιάδου

ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

1.   Να γνωρίσουν τη ζωή του ανθρώπου των σπηλαίων, τις ειρηνικές του κατακτήσεις, τα επιτεύγματα της σκέψης του και τα δημιουργήματα της τέχνης του ώστε να αποκτήσουν το απαραίτητο ιστορικό υπόβαθρο για να κατανοήσουν τις συνθήκες μέσα στις οποίες διαμορφώθηκε ο μετέπειτα πολιτισμός.

2. Να εκτιμήσουν τη σπουδαιότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων για τη γνώση της ζωής του παλαιού ανθρώπου, του φυσικού και ζωικού κόσμου

3. Να γνωρίσουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στη χλωρίδα και την πανίδα και να κατανοήσουν τις διαδικασίες δημιουργίας των σπηλαίων, τους σταλακτίτες και τους σταλαγμίτες

4. Να γνωρίσουν ότι η γη, στο μεγαλύτερο μέρος της, σκεπάστηκε από πάγους και στην περίοδο αυτή των παγετώνων, ο άνθρωπος αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει τη σπηλιά ως κατοικία

5. Να γνωρίσουν ότι η ανακάλυψη της φωτιάς και των μέταλλων έγινε τυχαία, όπως πολλές φορές συμβαίνει στη ζωή

6. Να εκτιμήσουν το ρόλο που έπαιξε η ανακάλυψη της φωτιάς και η χρησιμοποίηση της σπηλιάς ως κατοικίας στο σχηματισμό της οικογένειας, της συντροφικότητας και στην ανάπτυξη της γλώσσας.

 

ΔΡΑΣΕΙΣ

Επίσκεψη στο σπήλαιο των Πετραλώνων (με ξεναγό). Παραγωγή γραπτού λόγου (έκφραση αυθόρμητων εντυπώσεων και περιγραφή). Επεξεργασία φυλλαδίου εργασίας με θέμα: “Επίσκεψη στα Πετράλωνα”.

Χωρισμός σε ομάδες, αναζήτηση και συλλογή στην τάξη από τους μαθητές: κειμένων, πληροφοριών από το Διαδίκτυο, βιβλίων, εικόνων, καρτών, διαφημιστικών εντύπων, βιντεοταινιών σχετικά με τα σπήλαια.

Ορισμός και ερμηνεία της λέξης “σπήλαιο” (χρήση διαθέσιμων λεξικών). Καταγραφή της οικογένειας λέξεών, σύνθετες λέξεις.

Επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο (με ξεναγό). Αναπαράσταση μέσα στο μουσείο της ζωής στα σπήλαια. Παραγωγή γραπτού λόγου με θέμα την αναπαράσταση.

Ανάγνωση κειμένου με θέμα: “Σπήλαιο Κόκκινες Πέτρες Πετραλώνων”. Συζήτηση του κειμένου. Επισήμανση κυριότερων πληροφοριών για τη ζωή του αρχάνθρωπου, εικόνες με καθημερινές ασχολίες του αρχάνθρωπου. Ζωγραφική με θέμα: “Ο Αρχάνθρωπος”. Συμπλήρωση φυλλαδίου εργασίας με ασκήσεις, γνωστικές ερωτήσεις, ερωτήσεις κρίσεως με θέμα: “Το σπήλαιο των Πετραλώνων”.

Παρουσίαση από τους μαθητές/τριες των γνωστότερων σπηλαίων της Ελλάδας (Πετραλώνων, Δυρού, Λιμνών, Ιωαννίνων, Αλιστράτης, Πηγών Αγγίτη). Κάθε ομάδα συγκεντρώνει πληροφορίες για το σπήλαιο που έχει αναλάβει, καθώς και εικόνες, επιλέγει τα σημαντικότερα και τα κολλά σε ένα χαρτόνι κανσόν. Τέλος, παρουσιάζει την εργασία της στις υπόλοιπες ομάδες μαθητών.

Ανάγνωση και συζήτηση των κειμένων: “Τα σπήλαια από γεωλογική άποψη – η χρήση των σπηλαίων” και “Πώς σχηματίζονται τα σπήλαια”.

Η ακροστιχίδα του “ΣΠΗΛΑΙΟΥ”. Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να σχηματίσουν την ακροστιχίδα του σπηλαίου (κάθε ομάδα δουλεύει για ένα γράμμα της λέξης και ανακοινώνει το αποτέλεσμα στο σύνολο των μαθητών/τριών)

Εντοπισμός στο χάρτη των γνωστότερων σπηλαίων. Δίνεται σε κάθε μαθητή χάρτης της Ελλάδας και πρέπει να σημειώσει στο σωστό σημείο τα γνωστότερα σπήλαια.

Παρακολούθηση βιντεοταινίας με θέμα: “Το σπήλαιο της Αλιστράτης”

“Χλωρίδα - πανίδα - κλίμα των σπηλαίων”. Ανάγνωση κειμένου - συζήτηση.

Θρύλοι – παραδόσεις - μύθοι για τα σπήλαια από σχετικά κείμενα

Κατασκευή σπηλαίου με πηλό. Κάθε ομάδα κατασκευάζει με πηλό το δικό της σπήλαιο με σταλακτίτες και σταλαγμίτες. Τοποθετούν ζώα και αρχανθρώπους 

Δημιουργία κολάζ (με διάφορα υλικά) της φωτιάς. 

Δραματοποίηση στιγμιοτήπων από τη ζωή του προϊστορικού ανθρώπου.

  

 (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)