88ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

επικοινωνήστε μαζί μας mail@88dim-thess.thess.sch.gr

τα Ρω του έρωτα

28 Οκτωβρίου

διατροφή και υγεία

διατροφή

ελιά

εποχές

η ζωή στα σπήλαια

Θεσσαλονίκη - η πόλη μου

ο τόπος μου

οίνος

το παλιό σχολείο

Χριστούγεννα

Διατροφή                    (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)

 Τάξη: Ε΄ 

Εκπαιδευτικοί: Κωνσταντίνος Πλατής, Παρασκευή Βασιγιάννη

 

Επιδιώξεις

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες σε ένα αρχικό επίπεδο τη διαχρονική αξία της Μεσογειακής διατροφής και τη διατήρηση υγιούς φυσικής κατάστασης
  • Οι μαθητές/τριες να προσεγγίσουν θέματα – έννοιες που αφορούν τη τροφική αλυσίδα, τα θρεπτικά συστατικά και τις θερμίδες των τροφίμων, τη λήψη σωστού πρωϊνού, τις φαρμακευτικές ιδιότητες των αφεψημάτων και βοτάνων, τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα
  • Επιχειρώντας κοινωνιολογικές προσεγγίσεις οι μαθητές/τριες:

-Να οριοθετήσουν τα γεγονότα που σηματοδοτούν την αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς τόσο στη χώρα μας όσο και παγκόσμια.

-Να συνειδητοποιήσουν τις άμεσες και έμμεσες συνέπειες στην υγεία των ανθρώπων από τις λανθασμένες διατροφικές συνήθειες

  • Σε επίπεδο συμπεριφοράς οι μαθητές/τριες:

- Να τροποποιήσουν τις διατροφικές τους συνήθειες

-Να αυξήσουν τη φυσική τους δραστηριότητα

 Δράσεις

 1η Συνεδρία

Επιδιώξεις:      Ενημέρωση της τάξης για το θέμα της διατροφής. Παρουσίαση και καταγραφή των διατροφικών συνηθειών των μαθητών/τριών.

Υλικά: Χαρτί,χαρτόνι κανσόν, μπογιές (μαρκαδόροι, ξυλομπογιές), ρευστή κόλα

Βοηθητικά έντυπα: Περιοδικά με θέμα τη διατροφή

Διάρκεια: 2 ώρες                    

  • Οι μαθητές/τριες συζητούν και καταγράφουν τον ορισμό της διατροφής.
  • Ο δάσκαλος/α παρουσιάζει στην τάξη αποκόμματα από περιοδικά που αναφέρονται στο θέμα της διατροφής.
  • Συζήτηση για το πόσες φορές πρέπει να τρώει ο άνθρωπος την ημέρα.
  • Με τη βοήθεια του δασκάλου/ας τα παιδιά δημιουργούν σε κόλες Α4 ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής όπου περιλαμβάνονται το πρωϊνό, το δεκατιανό, το γεύμα, το απογευματινό και το δείπνο.
  • Διακοσμούν το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής όπως αρέσει στον/στην καθένα/μία και ύστερα το κολλούν σε χαρτονάκι κανσόν.
  • Με αυτό τον τρόπο θα καταγράψουν τις διατροφικές τους συνήθειες, τις οποίες θα παρουσιάσουν στην τάξη την επόμενη εβδομάδα.
  • Μοιράζονται από το δάσκαλο/α διαφημιστικά φυλλάδια τροφών και ποτών ώστε οι μαθητές να κάνουν μια πρώτη προσέγγιση των ομάδων τροφών, κολλώντας αυτές πάνω σε χαρτόνια κανσόν.

 

2η Συνεδρία

Επιδιώξεις: Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν ότι οι τροφές περιέχουν θρεπτικά συστατικά με βάση τα οποία χωρίζουμε τις τροφές  σε ομάδες.

Υλικά: Τετράδια με σκληρό εξώφυλλο, μπογιές

Βοηθητικά έντυπα: Αντίγραφα από το ενημερωτικό βιβλιαράκι της διατροφολόγου κ. Τριχοπούλου προσαρμοσμένο σε παιδιά του Δημοτικού που αφορά τις ομάδες των τροφών.

Διάρκεια : 2- 4ώρες 

  • Οι μαθητές//τριες αφού ανακοινώνουν στην τάξη τα εβδομαδιαία προγράμματά τους, συζητούν στις ομάδες τους τις κοινές τροφές που περιλαμβάνει η εβδομαδιαία διατροφή τους. Ότι ενδιαφέρον προκύπτει από τη συζήτηση το καταγράφουν στο τετράδιό τους και το ανακοινώνουν στην τάξη.
  • Στη συνέχεια τους μοιράζονται τα φωτοτυπημένα αντίγραφα και τα μελετούν, ώστε στη συνέχεια να καταθέσουν τις απορίες τους στην ολομέλεια και να προκληθεί συζήτηση γύρω από τις νέες πληροφορίες που πήραν: πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία. Στη συνέχεια συμπληρώνουν τις ασκήσεις που υπάρχουν στα φυλλάδια.
  • Δίνεται έμφαση στις βιταμίνες που παίρνουν οι μαθητές από τις διάφορες τροφές και τα διάφορους χυμούς.
  • Μοιράζεται ένα δεύτερο φυλλάδιο όπου αναφέρεται η αναγκαιότητα και η χρησιμότητα των βιταμινών.
  • Τέλος τα παιδιά προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα μικρό κείμενο σε μορφή ποιήματος ή πεζού λόγου όπου θα περιγράψουν μία βιταμίνη της αρεσκείας τους.               

3η Συνεδρία

Επιδιώξεις: Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την έννοια της θερμίδας και της θερμιδικής αξίας των τροφίμων

Υλικά: Τετράδια με σκληρά εξώφυλλα.

Βοηθητικά έντυπα: Βιβλιαράκια όπου αναφέρονται οι θερμίδες των τροφών, ετικέτες τροφίμων.

Διάρκεια: 2 ώρες

  • Οι μαθητές/τριες ανακοινώνουν στην τάξη τις εργασίες από την προηγούμενη συνεδρία.
  • Ο δάσκαλος/α μέσα από συζήτηση εισάγει την έννοια της θερμίδας μοιράζοντας στα παιδιά ετικέτες από διάφορα τρόφιμα όπου στο πίσω μέρος αναγράφονται οι θερμίδες της κάθε τροφής. Γίνεται λόγος για τον ακριβή αριθμό θερμίδων που πρέπει να παίρνουν οι μαθητές/τριες κατά τη διατροφή τους σε ημερήσια βάση.
  • Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες έχοντας μπροστά τους το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής τους μετρούν τις θερμίδες που έχουν πάρει σε ημερήσια βάση σε σχέση με τις διατροφικές συνήθειες που έχουν.
  • Συζητούν στις ομάδες τους τα συμπεράσματά τους και στη συνέχεια καλούνται να δημιουργήσουν ένα ή και περισσότερα προγράμματα ημερήσιας διατροφής αναγράφοντας δίπλα τις θερμίδες που παίρνουν από κάθε τροφή.

4η Συνεδρία

Επιδιώξεις: Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα του χρώματος των τροφών. Να συνειδητοποιήσουν την αξία του υγιεινού πρωινού.

Υλικά: Τετράδια με σκληρά εξώφυλλα, μπογιές

Βιβλιογραφία: Φωτοτυπημένα αντίγραφα - σελίδες από το βιβλιαράκι με θέμα το πρωινό.

Βοηθητικό έντυπο: Αφιέρωμα της εφ, Καθημερινή για τη διατροφή

Διάρκεια: 2ώρες

  • Οι μαθητές/τριες ανακοινώνουν στην τάξη τις εργασίες από την προηγούμενη συνεδρία.
  • Σε κάθε ομάδα μοιράζεται μια φωτοτυπία που περιλαμβάνει μια ορισμένη ομάδα χρώματος τροφών ώστε να προκληθεί συζήτηση στις ομάδες και ύστερα ανακοινώσεις στην ολομέλεια για το τι ακριβώς σημαίνει ότι τα τρόφιμα έχουν τα δικά τους χρώματα. Καλούνται να ζωγραφίσουν τρόφιμα που έχουν το ίδιο χρώμα
  • Στο δεύτερο μέρος της συνεδρίας τους μοιράζονται φωτοτυπημένα φυλλάδια της κ. Τριχοπούλου με θέμα το πρωινό. Οι μαθητές/τριες συζητούν στις ομάδες τους και καταγράφουν τις διατροφικές τους συνήθειες το πρωί. Στη συνέχεια τους ζητείται να γίνει σύγκριση με τα σωστά πρωινά που υπάρχουν στα φυλλάδια και αφού εντοπίσουν τι τρώνε λάθος να δημιουργήσουν τα δικά τους σωστά πρωινά. Εδώ θα πρέπει να τονιστεί η ιδιαίτερη θρεπτική αξία του γάλακτος. Διαβάζεται ο μύθος του Αισώπου: Η γαλατού κι ο κάδος με το γάλα.
  • Μοιράζεται στους μαθητές/τριες έντυπο φυλλάδιο με τίτλο “Το σκορ σου στο πρωινό”, όπου για ένα μήνα καλούνται να σημειώσουν τις ομάδες τροφών που παίρνουν από το πρωινό τους.
  • Τέλος διοργανώνεται από τους ίδιους τους μαθητές/τριες ημερίδα όπου γίνεται διαγωνισμός παρασκευής καλύτερου πρωινού.

5η Συνεδρία

Επιδιώξεις:Η κατανόηση  της έννοιας της τροφικής αλυσίδας. Η κατανόηση της έννοιας της τροφικής αλληλεξάρτησης των οργανισμών.

Υλικά: Μολύβια, χρώματα, κόλλες Α4

Βοηθητικά έντυπα: Εικόνες από τα σχολικά βιβλία -και όχι μόνο- που αναφέρονται στη τροφική αλυσίδα, φωτοαντίγραφο που να δείχνει τι σημαίνει η τροφική αλυσίδα στη φύση.

Διάρκεια: 1 ώρα

  • Ο δάσκαλος/ος εισάγει στους μαθητέςτριες στην έννοια της τροφικής αλυσίδας.
  • Επισημαίνει τη βιολογική ανάγκη για τροφή, που φέρνει τους οργανισμούς σε σχέση αλληλεξάρτησης: τα φυτοφάγα ζώα εξαρτώνται από τα φυτά, τα σαρκοφάγα από τα φυτοφάγα, ο άνθρωπος εξαρτάται από τα φυτά και τα ζώα.
  • Οι μαθητές/τριες καλούνται να γράψουν ομαδικά και ύστερα στα τετράδιά τους παραδείγματα τροφικών αλυσίδων και ύστερα να ζωγραφίσουν την εικόνα που υπάρχει στο πίσω μέρος της φωτοτυπίας. Τέλος καλούνται να καταγράψουν σχέσεις τροφικής αλληλεξάρτησης που προκύπτουν μέσα από την εικόνα αυτή.

6η Συνεδρία

Επιδιώξεις:Να κατανοήσουν την αξία της Μεσογειακής διατροφής.Να γνωρίσουν τη Μεσογειακή διατροφική πυραμίδα. Να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες άλλων λαών. Να κατανοήσουν τη μεγάλη σημασία που έχει η παρουσία του  ελαιόλαδου στη μεσογειακή διατροφή.

Υλικά: κόλλες Α4, μπογιές, ρυζόχαρτα, χαρτόνια κανσόν τετράδια με σκληρά εξώφυλλα

Βοηθητικά έντυπα: Βιβλίο ευέλικτης ζώνης, γεωγραφικοί άτλαντες, Αφιέρωμα εφ. Καθημερινή, Διαδίκτυο

Διάρκεια: 4 ώρες

  • Από τη προηγούμενη συνεδρία έχει ζητηθεί από τις ομάδες να βρουν και να φέρουν πληροφορίες για τη Μεσογειακή διατροφή, το ελαιόλαδο, για τις διατροφικές συνήθειες άλλων λαών, χάρτες που αναφέρονται σε προϊόντα, καθώς και το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής τους.
  • Ανακοινώνεται στην τάξη τι ακριβώς βρήκε η κάθε ομάδα και διαμορφώνουμε τη δουλειά μας με βάση τη μεσογειακή πυραμίδα και το ελαιόλαδο.
  • Μοιράζεται στις ομάδες των παιδιών η Μεσογειακή πυραμίδα και γίνεται συζήτηση γύρω από αυτή.
  • Εντοπίζεται ότι στη βάση της πυραμίδας βρίσκονται τα δημητριακά.
  • Ερωτώνται τα παιδιά αν βρήκαν σε άλλους λαούς τα δημητριακά να αποτελούν τη βάση της διατροφής τους. Διαβάζονται σχετικές πληροφορίες αν υπάρχουν.
  • Συζητείται η αξία του ελαιόλαδου και των λαχανικών.
  • Τα παιδιά ανατροφοδοτούν τη μάθησή τους στρέφοντας τη συζήτηση στην μεγάλη αξία που έχουν οι ομάδες τροφών.
  • Συζητείται γιατί το κρέας βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας.
  • Τελειώνοντας την ενημέρωση δίδεται στους μαθητές/τριες μια κενή φωτοτυπημένη πυραμίδα διατροφής όπου μέσα σε αυτή τοποθετούν τις τροφές που τρώνε πολύ περισσότερο στη βάση, αυτές που τρώνε πολύ λίγο πιο πάνω και αυτές που τρώνε λιγότερο ως σπάνια στα ανώτερα μέρη της πυραμίδας. Στη συνέχεια καλούνται να συγκρίνουν τη δική τους διατροφική πυραμίδα με τη μεσογειακή, ώστε να εντοπίσουν τα διατροφικά τους λάθη σύμφωνα με τη μεσογειακή πυραμίδα.
  • Τις διαφορές που προκύπτουν τις καταγράφουν στα τετράδιά τους, κι ύστερα ένας αντιπρόσωπος από τη δυάδα ή την ομάδα τις ανακοινώνει στην τάξη.
  • Οι μαθητές/τριες σε ομάδες συγκεντρώνουν τις πληροφορίες που έχουν βρει κι γράφουν ένα κείμενο όπου δίνουν μια γραπτή προσέγγιση αυτών που έχουν συγκεντρώσει. Ο δάσκαλος/α θα βοηθήσει τις ομάδες σε κάποια σημεία που πιθανόν να του ζητηθούν.
  • Μερικοί μαθητές/τριες εταιρικά δημιουργούν χάρτες προϊόντων και άλλοι δημιουργούν κολλάζ πληροφοριών με εικόνες από περιοδικά πάνω σε χαρτόνι κανσόν του μέτρου.  
  • Όλη η τάξη συγκεντρώνει φωτογραφίες από τις ομάδες τροφών και δημιουργεί τη δική της μεσογειακή πυραμίδα.

7η Συνεδρία

Επιδιώξεις:Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τη σημασία  και τις φαρμακευτικές ιδιότητες των αφεψημάτων. Να συγκρίνουν τα αφεψήματα με τα ροφήματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο, τύπου cola και να καταλήξουν σε συμπεράσματα. Να εξοικειωθούν με μέρος της πανίδας της ελληνικής φύσης.

Υλικά:Τετράδια με σκληρά εξώφυλλα, χαρτόνια λευκά κανσόν του μέτρου, μπογιές.

Βιβλιογραφία: Βοτανοθεραπεία, Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια θεραπευτικών φυτών, εκδ. Δομική

Βοηθητικά έντυπα: Άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες για τις ιδιότητες των βοτάνων.

Διάρκεια: 2ώρες

  • Ο δάσκαλος/α καλεί τα παιδιά να καταγράψουν τα βότανα που έχουν σπίτι τους και να βρουν στοιχεία για τις ιδιότητές τους.
  • Στη συνέχεια μεταφέρουν βότανα σε μορφή αποξηραμένου φυτού και το παρουσιάζουν στην τάξη, παρουσιάζοντας και τις ιδιότητές τους.
  • Όλες οι ομάδες καταγράφουν τα συγκεντρωθέντα βότανα σε πίνακα που γίνεται σε χαρτόνι λευκό του μέτρου.
  • Ο δάσκαλος/α μοιράζει φωτοτυπίες με εικόνες από βότανα και οι οποίες συνοδεύονται από ενημερωτικά κείμενα για αυτά. Ζητείται από τις ομάδες να δημιουργήσουν αινίγματα που αφορούν τα βότανα των φωτογραφιών.
  • Τέλος ο δάσκαλος/α με τους μαθητές/τριες παρασκευάζουν ορισμένα αφεψήματα προκειμένου οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν τη γεύση και το άρωμά τους.

8η Συνεδρία

Επιδιώξεις: Να γνωρίσουν οι μαθητές τις έννοιες νωπό κατεψυγμένο, γενετικά τροποποιήμενο προϊόν. Να γνωρίσουν τους κανόνες συντήρησης και υγιεινής των τροφίμων.

Υλικά: Τετράδια με χοντρά εξώφυλλα χαρτόνια του μέτρου

Βοηθητικά έντυπα: Άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά σχετικών με τη συντήρηση των τροφίμων και τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα

Διάρκεια: 2 ώρες

  • Οι μαθητές/τριες καλούνται να καταγράψουν ατομικά και να παρουσιάσουν ομαδικά, τρόφιμα που συντηρούνται σε κάποιο χώρο του ψυγείου ή της ντουλάπας του σπιτιού τους. Έτσι, μια ομάδα παρουσιάζει τα τρόφιμα της ψύξης, άλλη της κατάψυξης κ.λπ.
  • Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι λόγοι που η συντήρηση των τροφίμων έγινε με την μορφή αυτή.
  • Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να παρουσιάσει στην ολομέλεια τους κανόνες συντήρησης και υγιεινής συγκεκριμένης ομάδας τροφίμων.
  • Με αφορμή κάποια φωτογραφία σόγιας ή σογιέλαιου ή κάποιου άρθρου, γίνεται συζήτηση για τα γενετικά τροποποιημένα ή νεοφανή τρόφιμα.
  • Δίδεται στα παιδιά κατάλογος με τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα με σκοπό να δουν αν τροφές που τρώνε, είναι γενετικά τροποποιημένες.
  • Μοιράζονται στις ομάδες σχετικά άρθρα με σκοπό τα ίδια τα παιδιά να εξαγάγουν συμπεράσματα για το τι πραγματικά συμβαίνει. Καταγράφονται στα τετράδια τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη μελέτη των άρθρων.

9η Συνεδρία

Επιδιώξεις: Παρουσίαση-Αξιολόγηση του προγράμματος

Διάρκεια: 3 ώρες

  • Παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών με τοιχοκολλήσεις στους χώρους του σχολείου.
  • Συμπλήρωση από τους μαθητές/τριες ερωτηματολογίου που αφορά τη διαδικασία πραγματοποίησης του προγράμματος μέσα από τις ομάδες.
  • Πραγματοποίηση χιουμοριστικού θεατρικού δρώμενου με θέμα το γρήγορο φαγητό.
  • Δημιουργία επιτραπέζιου παιγνιδιού με θέμα τη διατροφή.

 

 

   (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)