88ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

επικοινωνήστε μαζί μας mail@88dim-thess.thess.sch.gr

τα Ρω του έρωτα

28 Οκτωβρίου

διατροφή και υγεία

διατροφή

ελιά

εποχές

η ζωή στα σπήλαια

Θεσσαλονίκη - η πόλη μου

ο τόπος μου

οίνος

το παλιό σχολείο

Χριστούγεννα

Διατροφή και Υγεία       (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)

ΤΑΞΗ: Δ΄ 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: Δομνίκη Νικολοπούλου

ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • Να γνωρίσουν τις κατηγορίες των τροφών και τη σύνθεση ενός ιδανικού διαιτολογίου 
  • Να γνωρίσουν τις διαδικασίες παραγωγής των τροφών και τις μετατροπές που συμβαίνουν σε προϊόντα
  • Να συνειδητοποιήσουν την άμεση σχέση διατροφής και υγείας,

·        Να διαμορφώσουν σωστά διατροφικά πρότυπα

·        Να ευαισθητοποιηθούν σε κοινωνικά θέματα που έχουν σχέση με τη διατροφή.

 

ΔΡΑΣΕΙΣ

  • Συζήτηση στην τάξη με ερέθισμα την ερώτηση του δασκάλου/ας: “Τι θα φάτε στο διάλειμμα;” Πρώτη διερεύνηση των γνώσεων, στάσεων και της ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σε θέματα υγιεινής διατροφής
  • Ανάγνωση και σχολιασμός του παραμυθιού της Σοφίας Ζαραμπούκα “Ο ωραίος Δαρείος”.
  • Συζήτηση των γευστικών προτιμήσεων των παιδιών και καταγραφή των διατροφικών τους συνηθειών.
  • Προφορική ενημέρωση των γονέων γύρω από το σχέδιο εργασίας, η αναζήτηση της συνεργασίας τους και η διαβεβαίωση για το πόσο σημαντική είναι η συμβολή τους στην επιτυχία του προγράμματος. Συνεχής ενημέρωση των γονέων κατά τη διάρκεια του προγράμματος με ειδικά φυλλάδια.
  • Συγκέντρωση υλικού από τους μαθητές/τριες (πληροφορίες και εικόνες από σχετικά με τη διατροφή βιβλία, περιοδικά, διαφημιστικά έντυπα κ.α.)
  • Μέτρηση και καταγραφή του ύψους και του βάρους των παιδιών στην αρχή του προγράμματος και σύγκριση του ύψους και του βάρους στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
  • Καθιέρωση “τρίλεπτου της διατροφής”. Καθημερινά, στο τέλος του πρώτου δίωρου κάθε παιδί ανακοινώνει την γευστική του επιλογή για το διάλειμμα και ακολουθεί σύντομη συζήτηση.
  • Δημιουργία στην τάξη δανειστικής βιβλιοθήκης με θέμα τη διατροφή. Ανάγνωση και σχολιασμός των βιβλίων. Τα παιδιά έγραψαν τις σκέψεις τους για τα βιβλία και ζωγράφισαν κάτι σχετικό ή κόλλησαν ανάλογες εικόνες.
  • Έρευνα με ερωτηματολόγιο στους μαθητές/τριες των άλλων τμημάτων της Δ΄ τάξης του σχολείου μας για το πρωινό και το δεκατιανό και καταγραφή των προτιμήσεων των παιδιών με γραφικές παραστάσεις.
  • Συγκέντρωση και σχολιασμός διαφημίσεων από περιοδικά και εφημερίδες. Συζήτηση για το ρόλο των διαφημίσεων και πώς επηρεάζουν τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
  • Συζήτηση για την παχυσαρκία  στο δυτικό κόσμο και τον υποσιτισμό που μαστίζει τα παιδιά των υπανάπτυκτων χωρών.
  • Συζήτηση για τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων: πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, βιταμίνες, μεταλλικά άλατα, νερό. Κατάταξη των τροφίμων σε κατηγορίες, ανάλογα με την προέλευσή τους σε: φυτικά, ζωικά, επεξεργασμένα-βιομηχανικά, ανάλογα με τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν σε 6 ομάδες τροφίμων: γαλακτοκομικά, φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, κρεατικά, λίπη, έλαια.
  • Τα παραδοσιακά προϊόντα της ελληνικής γης –κρασί, λάδι, ψωμί- και το ρόλο που έπαιξαν και παίζουν στη διατροφή του Έλληνα. Τα χαρακτηριστικά της Μεσογειακής διατροφής και τα ευεργετικά της αποτελέσματα στην υγεία.
  • Επίσκεψη σε ελαιοτριβείο στη Μηχανιώνα. Η ευεργετική σημασία του ελαιόλαδου στη Μεσογειακή διατροφή.
  • Επίσκεψη στο φούρνο της γειτονιάς. Τρόποι παρασκευής του ψωμιού, τα είδη του ψωμιού και η ωφελιμότητά του.
  • Επίσκεψη στο εργοστάσιο γαλακτοβιομηχανίας ΑΓΝΟ στην περιοχή Λαγκαδά. Ενημέρωση σχετικά με το γάλα και τα πολύτιμα προϊόντα του.
  • Επίσκεψη στο εργοστάσιο ζυμαρικών ΑΒΕΖ. Η παραγωγή και συσκευασία των ζυμαρικών.
  • Επίσκεψη Στην έκθεση με θέμα: “Φρέσκο γάλα και ψωμί” στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
  • Παρακολούθηση της παράστασης: “Ο Καραγκιόζης φούρναρης”.
  • Πρόσκληση παιδίατρου στο σχολείο. Θέματα συζήτησης η σημασία του πρωινού για την υγεία μας, οι θρεπτικές ουσίες των ομάδων τροφίμων στη Μεσογειακή Διατροφή, τα λάθη στη διατροφή μας, στους κανόνες της καλής διατροφής.
  • Παραγωγή λόγου από τα παιδιά με τη σύνταξη των 10 κανόνων της καλής διατροφής και των 10 λαθών στη διατροφή μας.
  • Συζήτηση για τη συντήρηση και τη διατήρηση των τροφίμων, για τα συντηρητικά, τα διογκωτικά, τις χρωστικές ουσίες κ.α. που χρησιμοποιούνται στις συσκευασμένες τροφές. Τα γνωστά «Ε» και πόσο επικίνδυνα είναι. Παρατήρηση από τα παιδιά διαφόρων προϊόντων, που υπήρχαν στο σπίτι τους, από  Super Market, τις συσκευασίες τους, τη σύνθεση, τα «Ε» και καταγραφή των παρατηρήσεων τους. Σύγκριση ανάμεσα σε εισαγόμενα και εγχώρια, φρέσκα και κατεψυγμένα, εποχής και θερμοκηπίου.
  • Εορτασμός της 15ης Μαρτίου, Παγκόσμιας Ημέρας του Καταναλωτή. Δημιουργία το αλφάβητου του καλού καταναλωτή.
  • Πρόσκληση και επίσκεψη στην τάξη δύο οδοντίατρων. Συζήτηση για τη σχέση της διατροφής με τα όμορφα και γερά δόντια. Θεατρικό δρώμενο με θέμα: “Πώς και πότε πλένουμε τα δόντια μας” (με τις οδοντόβουρτσες των ίδιων των παιδιών).
  • Οργάνωση στην τάξη παραδοσιακού δεκατιανού με ψωμί και ελιές.
  • Οργάνωση στην τάξη δεκατιανών με φρούτα.
  • Συλλογή παροιμιών και ποιημάτων σχετικά με τα τρόφιμα και τη διατροφή.
  • Δημιουργία ποιημάτων και ιστοριών από τα παιδιά, ομαδικά ή ατομικά.
  • Σύνταξη ημερήσιου υγιεινού διαιτολογίου του μαθητή.
  • Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου. Αναζήτηση και ανάγνωση βιβλίων σχετικών με τη διατροφή.
  • Δημιουργία χειροποίητου βιβλίου υγιεινής διατροφής στην τάξη.
  • Συγκέντρωση παραδοσιακών συνταγών που έφερε το κάθε παιδί, από την κουζίνα της μαμάς ή της γιαγιάς, από τη χώρα προέλευσής του. Δημιουργία του “συνταγολόγιου”  της τάξης μας με τίτλο “Πρόσκληση σε γεύμα από τους μαθητές/τριες της τάξης μας”.
  • Παιχνίδι “Το φιδάκι της Μεσογειακής Διατροφής”. Μέσα από το παιγνίδι, τα παιδιά αφομοίωσαν τα χαρακτηριστικά της της Μεσογειακής Διατροφής.
  • Σχηματισμός ακροστιχίδων (του ελαιόλαδου, της παχυσαρκίας κ.α.), σταυρόλεξων, κρυπτόλεξων κ.α.
  • Έρευνα και μελέτη των διατροφικών συνηθειών άλλων χωρών (Κίνα-ρύζι, Αγγλία-breakfast κ.λ.π.), βόρειων ψυχρών χωρών ή θερμών, τη διατροφής των αρχαίων Ελλήνων.
  • Με την ευκαιρία των εορτών (Χριστούγεννα-Αποκριές-Πάσχα), συζήτηση για τις διατροφικές συνήθειες των ημερών αυτών, τις νηστείες, τα νηστίσιμα τρόφιμα σε σχέση με τη θρησκεία μας ή θρησκευτικές συνήθειες άλλων λαών.
  • Αισθητική έκφραση με το σχηματισμό της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής (κολάζ), ζωγραφική της λαϊκής αγοράς, του Super Market και άλλων θεμάτων).

 

  (κατεβάστε το πλήρες έγγραφο σε μορφή .zip ΕΔΩ)