Πολιτιστικά

Γίνε η Γέφυρα της Ζωής - Ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους

Στα πλαίσια των πολιτιστικών προγραμμάτων κινηματογραφικής εκπαίδευσης οι μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ' Τάξης του σχολείου μας δημιούργησαν με την τεχνική stop motion την ταινία κινουμένων σχεδίων "Γίνε η Γέφυρα της Ζωής".  Η μουσική επένδυση της ταινίας μας είναι πρωτότυπη μουσική σύνθεση από το μαθητή μας Σταύρο Ρ.

Η ταινία μας συμμετέχει στον 8ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους Cinema...διάβασες;; Καλή επιτυχία σε παιδιά και εκπαιδευτικούς!

 Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Κατερίνα Κατσιούρα-ΠΕ08

Συνεργάτες εκπαιδευτικοί: Βασιλική  Καυκιά-ΠΕ70, Μαρία Χατζηθεοδωρίδου-ΠΕ70, Μαρία Γιαλένιου-ΠΕ16

 

 

Σχολικό Έτος 2016-2017

 Teachers4Europe 2016-2017

Η εργασία «Ζωγραφί-Ζωντας (σ)την Ευρώπη. Παί-Ζω και Μαθαίνω!» υλοποιήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Β1 τμήματος  με υπεύθυνη Τ4Ε την Κατερίνα Κατσιούρα, εκπαιδευτικό Πε08.

Στόχος της εργασίας ήταν οι μικροί μαθητές να γνωρίσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και να αισθανθούν μέρος του συνόλου της μέσα από βιωματικές δράσεις, εικαστικές δημιουργίες και παιχνίδια.

Ζητούμενο ήταν η δημιουργική ένταξη της ευρωπαϊκής διάστασης στην εκπαίδευση μέσα από βιωματικές δράσεις, παιχνίδια ρόλων, εικαστικές δημιουργίες και φυσικά τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνώρισαν τις πρωτεύουσές τους, τις σημαίες τους, κάποια μνημεία και έργα τέχνης των λαών της Ευρώπης. Ταξιδεύοντας στη γνώση μέσα από το παιχνίδι συνειδητοποίησαν ότι η Ε.Ε. έχει διαφορετικούς λαούς, ο καθένας από τους οποίους έχει τον πολιτισμό του και παράλληλα εκτίμησαν τη σημασία της διαφορετικότητας και της συνεργασίας.

Έναυσμα για το ταξίδι μας στάθηκε το έντυπο «Η Ευρώπη και Εσύ» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάθε μαθητής και μαθήτρια υιοθέτησε μια χώρα από το έντυπο, έμαθε τα χρώματα της σημαίας της, την πρωτεύουσά της και ένα χαρακτηριστικό της. Μαζί υιοθέτησε και την ταυτότητα της χώρας με την οποία ασχολήθηκε, π.χ. έγινε Γάλλος πολίτης, την οποία και κράτησε μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τις εικαστικές μας δεξιότητες και παρατηρώντας τον χάρτη «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» δημιουργήσαμε μάσκες με θέμα κάθε μια χώρα της Ε.Ε. Οι μάσκες αυτές παρουσιάζονται σε βίντεο στην πλατφόρμα YouTube.

 

Κάθε φορά που παρακολουθούσαμε το βίντεο μας αυτό στην τάξη προσπαθούσαμε να βρούμε τη χώρα που αφορούσε κάθε μάσκα, από τη σημαία και τα χαρακτηριστικά της. Ήταν ενδιαφέρον ότι την πρώτη φορά που οι μαθητές παρακολούθησαν το βίντεο αυτό άρχισαν μόνοι τους, χωρίς την οδηγία της υπευθύνου της δράσης, να φωνάζουν τα ονόματα των χωρών με ενθουσιασμό.

Η δράση μας αυτή μας διασκέδασε πολύ και μας πρόσφερε γνώσεις με παιγνιώδη τρόπο. Αποφασίσαμε λοιπόν να κατασκευάσουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες τις μάσκες  μας, χωρισμένες στη μέση. Στόχος του παιχνιδιού, που έχει τη λογική του παζλ, είναι να ταιριάξεις τα κομμάτια μεταξύ τους. Το παιχνίδι παίζεται από 2 μέχρι 8 παίκτες. Ξεκινώντας το παιχνίδι απλώνουμε όλες τις κάρτες σε μια επιφάνεια. Κάθε χώρα αποτελείται από δυο κομμάτια. Το ένα είναι το κομμάτι-μάσκα που έχει τα χρώματα της σημαίας της χώρας και το άλλο είναι οι χαρακτηριστικές ζωγραφιές που αντιπροσωπεύουν κάθε χώρα της Ε.Ε.. Ο παίκτης που είναι η σειρά του πρέπει να διαλέξει με κλειστά μάτια μια κάρτα από όλες όσες είναι απλωμένες και έπειτα αφού ανοίξει τα μάτια του να βρει το κομμάτι που της αντιστοιχεί. Παίρνει ένα πόντο αν τα καταφέρει και άλλον ένα αν βρει και φωνάξει και το όνομα της χώρας. Σε αυτή και μόνο την περίπτωση συνεχίζει μέχρι να χάσει είτε αν δεν ταιριάξει τα κομμάτια ή δεν βρει τη χώρα. Διαφορετικά συνεχίζει ο επόμενος παίκτης. Το παιχνίδι τελειώνει όταν εξαντλούνται οι κάρτες και νικητής είναι που έχει τους περισσότερους πόντους.

επιτραπέζιο

Το επιτραπέζιο μας το παίξαμε αρκετές φορές στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, όπου δωρίσαμε και δυο επιτραπέζια μας για να παίζουν και τα υπόλοιπα παιδιά και μέσα από το παιχνίδι να μαθαίνουν τις χώρες και τις σημαίες των χωρών-μελών της Ε.Ε.

Στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας διαβάσαμε επίσης το μύθο για την αρπαγή της Ευρώπης και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε σκηνές από την ιστορία.

Επίσης διαβάσαμε «Τα αστέρια της Ευρώπης» που προμηθευτήκαμε από το Europe Direct Θεσσαλονίκης.

Σε συνέχεια των δράσεών μας το έντυπο «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είχαμε στα χέρια μας (δυστυχώς σε ένα αντίτυπο, αφού είχε εξαντληθεί στο EuropeDirect της Θεσσαλονίκης) μας έδωσε ιδέες ώστε να «ζωγραφίσουμε» το όνομα της χώρας μας! Κάθε γράμμα της λέξης κάθε χώρας έγινε φιγούρα ανθρώπινη, ή μνημείο ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό της μέσα από τη φαντασία των παιδιών. Κάθε παιδί ασχολήθηκε με τη χώρα που είχε υιοθετήσει και την παρουσίασε στα άλλα παιδιά.

Αυστρία

Στη συνέχεια και αυτές μας οι εργασίες μετατράπηκαν σε βίντεο το οποίο «ντύσαμε» με τις φωνές μας, παρουσιάζοντας κάθε χώρα με τον χαιρετισμό της, την πρωτεύουσα της και κάποιο της χαρακτηριστικό. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινιούλα μας και πάλι στην πλατφόρμα YouTube.

 

Τα αποτελέσματα όλων μας των εργασιών παρουσιάστηκαν στο σχολείο μας σε γονείς και μαθητές σε ειδική εκδήλωση που έλαβε μέρος στις 16 Μαΐου 2017 στην αίθουσα εκδηλώσεων μας παράλληλα με την παρουσίαση του προγράμματος Α.Υ «Διατροφή και Υγεία» (υπευθ. εκπ/κοι: Στέλλα Οικονομίδου-ΠΕ11, Νίκη Ντουβαρτζή-ΠΕ70), καθώς και στην τελετή λήξης των προγραμμάτων Τ4Ε 2016-2017  που πραγματοποιήθηκε στην κεντρική βιβλιοθήκη του Δήμου Θεσσαλονίκης το Σάββατο 26 Μαΐου 2017 .

πρόγραμμα τελετής λήξης Τ4Επρόσκληση

 

Παρουσίαση του προγράμματος στην πλατφόρμα Teachers4Europe                           

Ήταν ένα ταξίδι που όλοι και ιδιαίτερα οι μικροί μας μαθητές απόλαυσαν μέσα σε ένα πνεύμα χαράς, δημιουργίας και συνεργασίας. Αξίες που διέπουν και την Ευρωπαϊκή Ένωση!   

Σχολικό Έτος 2015-2016

Teachers4Europe 2015-2016 «Το ταξίδι της Ειρήνης»

Το πρόγραμμα «Το ταξίδι της Ειρήνης» εντάχθηκε στη δράση Teachers4Europe 2015-2016 και υλοποιήθηκε στο 88ο Δημοτικό Σχολείο  Θεσσαλονίκης από 25 μαθητές της Δ2 τάξης κατά τη διάρκεια του μαθήματος των εικαστικών, με υπεύθυνη Τ4Ε την Κατερίνα Κατσιούρα (ΠΕ08). Παράλληλα  εντάχθηκε και στο Δίκτυο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Ειρήνη και Δημοκρατία: Δικαιώματα όλων των λαών της γης;».

Όταν σκεφτόμαστε την Ευρώπη του σήμερα δεν μπορούμε να μην σταθούμε στο προσφυγικό ζήτημα. Αυτή η διαπίστωση ήρθε στην επιφάνεια σε μια από τις πρώτες δράσεις της ομάδας μας, στον καταιγισμό ιδεών (brainstorming) στη λέξη «Ευρώπη». Μια από τις λέξεις που ακούστηκε από τους μαθητές ήταν η «Προσφυγιά». Ομόφωνα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τους πρόσφυγες και να γράψουμε ένα παραμύθι με ηρωίδα ένα κορίτσι που έρχεται στη χώρα μας από τη Συρία.

παρουσίαση2

Μέσα από βιωματικές δράσεις, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, έρευνα, παιχνίδια στο διαδίκτυο και παρακολούθηση animation με θέμα τους πρόσφυγες συλλέξαμε εμπειρίες για να καταλήξουμε στη συγγραφή του παραμυθιού μας. Το όλο ταξίδι μας ήταν όμως αυτό που κερδίσαμε και όχι μόνο το τελικό αποτέλεσμα.

Σε πρώτη φάση συγκροτήσαμε τις ομάδες μας και συντάξαμε το συμβόλαιο μας με τη βοήθεια φύλλου εργασίας.

Έναυσμα για το ταξίδι μας στάθηκε το έντυπο «Η Ευρώπη και Εσύ» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάθε μαθητής και μαθήτρια υιοθέτησε μια χώρα από το έντυπο, έμαθε τα χρώματα της σημαίας της, την πρωτεύουσά της και ένα χαρακτηριστικό της. Μαζί υιοθέτησε και την ταυτότητα της χώρας με την οποία ασχολήθηκε, π.χ. έγινε Σουηδός πολίτης. Στη συνέχεια κάθε παιδί γνωρίστηκε με τον/την διπλανό/ή του ως ο αντίστοιχος Ευρωπαίος πολίτης ανταλλάσσοντας πληροφορίες για την χώρα με την οποία είχε ασχοληθεί. Μόλις έγινε η γνωριμία των παιδιών ανά δυάδες, κάθε δυάδα γνωρίστηκε με την απέναντί της δυάδα με τον ίδιο τρόπο και έτσι σχηματίστηκαν τετραμελείς ομάδες και μια πενταμελής (λόγω του αριθμού των παιδιών), οι οποίες αποτελούνταν από Ευρωπαίους μικρούς πολίτες 25 διαφορετικών κρατών-μελών. Σε κάθε ομάδα ανατέθηκε να δημιουργήσει μια ιστορία ή ένα τραγούδι ή ζωγραφιές που να έχουν ήρωες τους νέους χαρακτήρες που την απαρτίζουν. Τα παιδιά πήραν μέρος στην δραστηριότητα με ενθουσιασμό και αφού τελείωσαν τις εργασίες τους κάθε ομάδα παρουσίασε στις άλλες τα αποτελέσματα τα οποία είχε επιτύχει. Έτσι όλη η τάξη ήρθε σε μια πρώτη επαφή με τις χώρες της Ε.Ε. και τις πρωτεύουσές τους.

Στη συνέχεια της ίδιας δράσης οι μαθητές/τριες διάβασαν και άκουσαν από τον «Μικρό Αναγνώστη» το διήγημα «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές» του Πάνου Χριστοδούλου. Έπειτα τους ζητήθηκε να φανταστούν ότι σε κάθε ομάδα από αυτές που είχαν προηγουμένως σχηματίσει έρχεται ο Ναβίντ και τον γνωρίζουν. Να καταγράψουν με όποιον τρόπο επιθυμούν (ζωγραφιά, ιστορία, κόμικς κ.τ.λ.) την γνωριμία των παιδιών  και τις αντιδράσεις των μελών. Και πάλι παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα στην ολομέλεια.

Σε επόμενή συνάντηση είδαμε το βίντεο «Ειρήνη, ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση της Ειρήνης και να φανταστούμε που θα θέλαμε  να πάμε, τι θα θέλαμε να δούμε και με τι μέσο θα θέλαμε να πάμε. Κάθε μαθητής απεικόνισε τις επιθυμίες του στο μπλοκ ζωγραφικής του. Οι συγκεκριμένες ζωγραφιές αποτέλεσαν μέρος της εικονογράφησης του παραμυθιού μας.

       αγγλία                      

Σημαντική για τη διεξαγωγή του προγράμματος ήταν η χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Τα παιδιά με την καθοδήγηση της υπεύθυνου εκπαιδευτικού έπαιξαν παιχνίδια στο διαδίκτυο , που αφορούν την Ε.Ε. και εξασκήθηκαν στις γνώσεις τους γύρω από αυτήν.

(http://europa.eu/kids-corner/index_el.htm , http://europeofeurope.blogspot.gr/).

Έτσι μέσα από το παιχνίδι επήλθε η γνώση.

Το αποκορύφωμα των βιωματικών μας δράσεων έγινε σε συνεργασία με το Δ1 τμήμα που υλοποιεί σχετικό με το δικό μας πρόγραμμα και φυσικά με τη συμβολή της δασκάλας τους κας. Χατζηθεοδωρίδου Μαρίας αλλά και τη δασκάλα του δικού μας τμήματος, κας. Καλαμπούκα Βάιας. Η δράση στηρίχθηκε σε υλικό από τα «Περάσματα» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και στο έντυπο «Συμβίωσις» και πάλι της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ, αφού το προσαρμόσαμε στην ηλιακή ομάδα των μαθητών/τριών μας.

Τα παιδιά βγήκαν στην αυλή του σχολείου και χωρίστηκαν σε ομάδες πέντε ατόμων. Κάθε ομάδα παρέλαβε μια φωτογραφία που απεικόνιζε μια οικογένεια προσφύγων με αντίστοιχα με την ομάδα μέλη. Κάθε παιδί πήρε έναν ρόλο από τη φωτογραφία και κάθε ομάδα δραματοποίησε οικογενειακές στιγμές από την οικογένεια που της αντιστοιχούσε. Μετά από δέκα λεπτά ο συντονιστής της δράσης έδωσε το σύνθημα ότι νύχτωσε και οι οικογένειες πρέπει να πέσουν για ύπνο. Τα παιδιά κλείσανε τα μάτια τους και μετά από λίγο οι συντονίστριες της δράσης προκάλεσαν έντονη φασαρία με φωνές, σφυρίχτρες και τύμπανα και παρακολούθησαν τις αντιδράσεις των παιδιών. Χωρίς καμιά προειδοποίηση τα παιδιά έντρομα και έκπληκτα άνοιξαν τα μάτια και προσπάθησαν άλλα να καλυφτούν κάτω από παγκάκια, άλλα να προστατέψουν τα μικρά μέλη των οικογενειών τους, ακούγονταν φωνές.

          parousiasi2

Στη συνέχεια περάσαμε μέσα στις τάξεις και ενημερώθηκαν τα παιδιά, τα οποία εμψύχωναν ακόμα τους ρόλους τους, ότι ξέσπασε πόλεμος και πρέπει να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους άμεσα παίρνοντας μαζί τους ο καθένας ένα πράγμα που θεωρούσε σημαντικό (δέμα έκτακτης ανάγκης). Κάθε οικογένεια έγραψε με ποιο τρόπο αποφάσισε να φύγει και προς που και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να εγκαταλείψουν 2 από τα 5 πράγματα που είχαν επιλέξει γιατί στη διαδρομή κάποιοι τους τα πήραν. Οι περισσότερες ομάδες επέλεξαν ως μέσο διαφυγής τη θάλασσα και προορισμό τους την Ευρώπη. Μέσα από την ενσυναίσθηση οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν μια δυνατή εμπειρία, η οποία αν και για τους ίδιους ήταν επιφανειακή, τους επέτρεψε να μπουν για λίγο στη θέση των προσφύγων που αναγκάζονται να αφήσουν τα σπίτια τους.

Η παραπάνω βιωματική δράση στάθηκε το έναυσμα για τη συγγραφή του παραμυθιού μας. Τα παιδιά παρέμειναν χωρισμένα στις ομάδες/οικογένειες που είχαν συγκροτηθεί και σε κάθε ομάδα δόθηκε η παρακάτω σύμβαση: ότι ένα κορίτσι βρέθηκε μόνο στη θάλασσα και ξαφνικά παρουσιάστηκε μπροστά της μια κοπέλα, η Ευρώπη, που θέλησε να τη βοηθήσει και να της γνωρίσει τον τόπο της. Κάθε ομάδα συνέχισε το παραμύθι έχοντας κατά νου όλες τις πληροφορίες και εμπειρίες που είχαμε συλλέξει ως τότε από τις συναντήσεις μας. Παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα στην ολομέλεια και επιλέγοντας κομμάτια από κάθε εκδοχή καταλήξαμε στην τελική εκδοχή του παραμυθιού μας με τίτλο «Η Ειρήνη γνωρίζει την Ευρώπη». Η εικονογράφηση του παραμυθιού έγινε εξολοκλήρου από τα παιδιά και η τελική του μορφή είναι σε ταινία του Movie Maker. Η ομάδα μας παρουσίασε το παραμύθι μας στο χώρο του σχολείου σε γονείς και μαθητές  σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας στις 13-6-2016. Επίσης η εργασία παρουσιάστηκε στην τελετή λήξης του προγράμματος Τ4Ε που πραγματοποιήθηκε στο 2ο Δημοτικό Συκεών στις 30/5/2016 και αφορούσε τις ομάδες εργασίας του νομού Θεσσαλονίκης.

Μπορείτε να διαβάσετε το παραμύθι μας στο παρακάτω βιντεο: